O exportu vektorových ilustrací do EPS formátu v programu Adobe Illustrator jsem psal již dříve (Jak exportovat grafiku z Illustratoru pro fotobanky), občas se mi ale stejně stane, že výsledný EPS soubor obsahuje bitmapu, což je pro fotobanky nepřijatelné a ilustraci zamítnou s hláškou „No Bitmaps–Bitmap images are not permitted“. Vysledoval jsem, že ve všech problematických ilustrací jsem zároveň používal Clipping mask.
Když jsem na tento problém znovu narazil, udělal jsem si chvíli čas a snažil se problematickou ilustraci co nejíce osekat. Nakonec mi zbyly jen 3 vrstvy – pozadi, clipping mask a maskovaný objekty s přechodem a módem prolnutí nastaveným na multiply (ten jsem posléze vypnul, ale ani to nepomohlo).
Po dvou hodinách jsem to vzdal – na nic jsem nepřišel.
Po dalších dvou hodinách jsem narazil na skoro stejnou ilustraci, kde se ale problém nevyskytoval.
Po pěti minutách porovnávání jsem na to přišel!
Takže vezmeme to popořadě i s obrázky
Takto vypadala ilustrace s problémem:
Jak vidíte, je tam jen modré pozadí a Clipping mask (ořezová maska) aplikovaná na objekt s přechodem a módem překrytí Multiply. Ilustraci jsem uložil jako EPS (nastavil jsem 100% vektor v nastevní průhlednosti v možnostech EPS při exportu). Výsledný EPS po znovuotevření v Illustratoru vypadal takto:
Illustrator při exportu nahradil celou ořezovou masku obrázkem.
A teď ten trik, který jsem objevil při porovnávání skoro stejných ilustrací – pokud vše co maskujete zabalíte ještě skupiny, případně více samostatných skupin, tak se to při exportu nepřevede na bitmapu!
Upravená ilustrace vypadá takto:
A výsledek, po znovuotevření v Illustratoru:
Gradient se sice rozpadl na jednotlivé objekty, ale to fotobankám nevadí. Výsledek neobsahuje žádnou rastrovou grafiku a to je hlavní.
25. 4. 2012
Tohle se mi taky párkrát stalo, problém sem většinou řešil nějakým jiným způsobem provedení. Ale zvláštní bylo, že shutterstock vektor kde byla bitmapa nepřijal a fotolia ten samý obrázek přijala i s bitmapou jakožto vektorový obrázek…
25. 4. 2012
Áno, Illustrator občas blbne a robí, čo sa mu chce. Preto je výhodnejšie robiť jednoduché prechody (napríklad tieň použitý ako ukážková ilustrácia k tomuto článku) nástrojom Blend. S Blendom nie sú pri exporte žiadne problémy.
26. 4. 2012
Super! Dobrá práce. Také se mi to stává, ale neměla jsem trpělivost hledat chybu. Díky.
1. 6. 2012
Dobry vecer, stale resim problem obecneho exportu pruhlednosti do EPS. Kreslila jsem obrazek principialne podobny vasemu obrazku http://image.shutterstock.com/…70034767.jpg
kde se prekryvaly ruzne obrazky s ruznou pruhlednosti. Pokazde, kdyz se to ale pokusim vyexportovat do EPS, tak mi Illustrator i pri 100% vektoru udelat Image. Jakym zpusobem jste dosahl toho, ze takovyto obrazek mate jako vektor i v EPS?
1. 6. 2012
Tino, pošlete mi tu zlobivou ilustraci na email a já se na to podívám.
16. 6. 2012
Ahoj Petr,
Mam zopar otazok, neviem kde presne to mam napisat ale pisem to tu, snad som sa velmi neodklonil od temy.
Ked mam trochu casu a chuti tak tiez kreslim nieco na stocky, hlavne vektor v AI no narazil som na niekolko problemov…
1. Pri otvoreni EPS napr v CorelDraw su extremne problemy uz aj pri farebnych prechodoch, nemam na mysli specialne zuzene elipticke ale klasika rovne ci radial. Su uplne nepresne, rozhadzane alebo ziadne. Takze vacsina grafik z fotobank su pre inych ako Adobe pouzivatelov nepouzitelne hoci tam nepouzili ziaden efekt ci transparenciu…
Snazil som sa zistit preco to robi…staci ak v AI nejaky objekt s gradientom len vyseknes, alebo zrotujes tak hned je potom prechod poskodeny v cdr. Jedine riesenie je vytvorit prechody na novo uz vo finalnych objektoch a modlit sa aby to dobre spracovalo. Dokonca, ak som len skopiroval uz „dobre“ subory a chcel ich vlozit do jedneho suboru hned nastal ten isty problem. Nepomaha ani export cez viacere formaty a programy…
2. Samozrejme aj nakupujem, no vacsinou na ofsetovu tlac a vsetky „premakane“ dizajny su v RGB tak je to nemozne previest priamo do CMYK aby sa zachoval vektor. Nehovoriac o skreslenych farbach ale o uplne inom vzhlade, kedze v RGB inac prepocitava transparenciu.
Urcite si narazil aj ty na tieto problemy, nevies nam poradit nejaku fintu?
18. 6. 2012
Ahoj,
tak to asi moc neporadím – Corel nemám, zkusil bych v případě koupě takové ilustrace kontaktovat autora (pokud to jde) a vyžádal bych si zdrojový AI – s tím by v Corelu neměl být problém (alespoň jsem o tom slyšel).
Převod CMYK a RGB asi taky není žádná sranda, také jsem s tím párkrát bojoval a nedá se říct, že bych zvítězil 🙁
9. 7. 2012
Ahoj,
Mám podobný problém, vytvořil jsem ilustraci, ve které jsem používal ořezové masky na objekty, na které byla předtím použita maska krytí a nejspíš mi to hodilo do bitmapy. Nevím co s tím a shutterstock mě to už dvakrát odmítl. Nemáte nějakou radu co s tím?
26. 7. 2012
Co to zkusit tak, jak to popisuji v článku? To nepomohlo?
27. 7. 2012
EPS soubory je třeba přímo v Corelu importovat jako import .ps, tedy postscriptu, ovšem i s tím jsou někdy potíže. Co se týká souboru .ai do Corelu, osvědčilo se mi uložit .ai maximálně do verze Ilustrator 10, pak to většinou jde otevřít v Corelu. Každopádně i pokud jde o export vytvořeného vektoru z Corelu do .eps, je optimální samotný soubor stejně ještě protahnout, tedy otevřít a přeuložit v Ilustratoru, pak se dá pro tisk spolehnout na to, že je korektní.
27. 7. 2012
Ještě mě napadá jeden způsob tvorby korektního epsu, kde jsou přechody a průhlednosti, ale nezkoušel jsem (nebylo potřeba), z Ilustratoru tisk přes postscriptový driver/virtuální tiskárnu do postscriptu .ps, ten pak protahnout Distilerem a výsledný .pdf lze otevřít v Ilustratoru a znovu uložit. Pak by .eps měl být korektní a na ripu se „nerozsype“.
28. 7. 2012
No právě že ne,nepomohlo, nicméně už jsem to vyřešil jinak i když o dost složitěji, teď jen doufám, že se mi to nestane u nějakého dalšího obrázku