Řada dotazů od grafiků, kteří chtějí prodávat své ilustrace ve fotobankách (více o prodeji viz článek Jste grafik / grafička a hledáte práci? Zkuste kreslit pro fotobanky!), směřuje na způsob exportu grafiky do fotobankou požadovaného formátu – EPS verze 8 – navíc mnohé z nich se ptají na Corel (já pracuji v Adobe Illustratoru). Tak dlouho jsem se odhodlával něco k tomu napsat, až mě jeden můj čtenář – David Šiml – předběhl a nabídl ke zveřejnění svůj postup pro Corel. Tímto mu velmi děkuji a jeho postup zveřejňuji:
Vzhledem k tomu, že jsem před nedávnem řešil export z CDR do EPS a nikde jsem nic pořádného nenašel tak jsem se s tím nakonec v průběhu asi 14dní popral sám a rozhodl jsem se s Vámi o postup podělit. Mnou momentálně využívaný postup zahrnuje i otevření v Adobe Illustratoru, ale ukazuji i klasický převod do EPS s tím, že bohužel Corel Draw X4, se kterým pracuji nemá nastavení EPS pro kompatibilitu s AI8, což je docela velký problém pro ty, kteří chtějí uploadovat na fotobanky.
Převod z Corelu (formát CDR) do EPS
Soubor exportovat (CTRL+E)
Vybrat EPS – Encapsulated PostScript
Nastavte dle náhledů:
A máme hotovo.
Převod z Corelu (CDR) přes Illustrator (AI) do EPS (verze Illustrator 8)
Převod z Corelu do EPS kompatibilního s Adobe Illustrator 8 vhodné pro upload do fotobank. Pro tento postup budete potřebovat nainstalovaný Adobe Illustrator i když s ním, stejně jako já, nepracujete.
Převod CDR → AI
Dále nastavíme dle náhledu:
Převod AI – EPS (verze Illustrator 8)
Otevřeme vyexportované AI v Adobe Illustratoru, dále dle náhledů
A máme hotovo.
Ještě přidám jednoduchou kontrolu kompatibility EPS s AI8 jak požadují fotobanky.
Otevřete si Vaše EPS v Poznámkovém bloku a v hlavičce máte kompatibilitu.
EPS vyexportované přímo z CDR v prvním kroku:
EPS vyexportované přes AI:
V hlavičce vidíte kompatibilitu s AI8, pokud tam máte jiné číslo než 8, formát není správný.
Pozor na velikost výsledného EPS souboru
Stejně jako s exportem jsem bojoval i s velikostí výsledného EPS. Například na Shutterstocku je maximální velikost 5MB, což je pro složitější ilustrace někdy opravdu málo, hlavně když formát EPS ai8 není skoro komprimován, takže dosahuje často i opravdu mnoha, někdy i desítek, MB. Rady jsou přednostně pro uživatele Corelu Draw, ale dají se obecně použít i pro Adobe Illustrator.
1. Velikost
Zmenšení vektoru – ač se to nezdá, dá se tím jednoduše ušetřit výsledná velikost. Nebojte se zmenšit kresbu třeba až na 400×400px nebo i méně, dle potřeby. Přeci jen, jedná se o vektor, takže si ho pak může kdokoliv libovolně zvětšit. Při zmenšení je potřeba si dát pozor, aby kresba zachovala původní vzhled, především pozor na obrysy, které zůstávají stejné, takže když máte obrys třeba 2cm a kresbu zmenšíte třeba o půlku tak se Vám nezmenší, takže Vám zůstane jakoby dvakrát taková. Proto si převeďte obrys na objekt a slučte s objektem, který ohraničuje.
2. Efekty
Corel (i AI) má v sobě mnoho možností efektů, ale některé z nich jsou opravdu zrádné při exportu do EPS a navyšují několikanásobně velikost nebo úplně znemožní export. Především pozor na průhlednost, osobně ji vůbec nepoužívám, při přímém převodu CDR → EPS s průhledností v ilustraci je soubor obrovský a při převodu CDR → AI → EPS (ai8) se exportuje do AI s podpůrnými EPS soubory, které potom jdou jen velice špatně zahrnout do výsledného EPS a velikost je opět několikanásobně větší, než bez průhlednosti.Na druhou stranu jsem neměl v podstatě žádné problémy s gradientními přechody, jak jsem se někde dočetl a po testování ani nenavyšují výslednou velikost, takže nemusíte měnit barvy a celkový dojem z ilustrace. Stejnou zkušenost mám i s perspektivou (3D efektem). Při použití deformací nebo kontur je třeba před exportem tyto převést na křivky. V případě kontury rozdělit skupinu s konturou a převést na křivky.
3. Složitost
Je jasné, že když člověk něco vytvoří nechce potom umazávat části kresby jen kvůli exportu, ale platí jednoduchá věc – čím více objektů, tím více uzlů a tím větší výsledná velikost vektoru. Bohužel si nepomůžete pokud například z deseti čar uděláte jednu sloučením. Stále zabírá stejný počet uzlů. Nicméně doporučuji překontrolovat, zda se v kresbě nenacházejí zbytečné duplikace a čáry. Nebo u dnes tak oblíbeného „grunge looku“ odmazat nepotřebné segmenty „ušpinění“ nebo skryté objekty. Další možností je funkce redukce uzlů, kde se dá nastavit percentuální změny množství uzlů při daném požadovaném zachování vzhledu křivek.
Závěr
Pokud máte k tomuto převodu nějaký dotaz, nebo vylepšení, napište jej prosím do komentářů a nebo kontaktujte autora, kterým je David Šiml (david.siml (at) seznam.cz).
10. 11. 2008
Malá poznámka ke kontrole kompatibility EPS s AI8 – zrovna teď si pročítám informace na iStocku a tam to docela dobře popisují – důležité je, aby v tom prvním řádku bylo %!PS-Adobe-3.0 nebo menší (3.1 není kompatibilní s AI8).
10. 11. 2008
V tom případě Corel standartně exportuje do formátu EPS AI8 (jiný ani nelze nastavit), jak je popsáno v prvním postupu, ale bohužel používá jinou kompresi než při postupu druhém. Ty EPS prvím postupem bývají větší než druhým (někdy o dost), ale zas není třeba Illustrator.
15. 11. 2008
ahoj mám dotaz jak teda převést obrysy na objekt zkoušela jsem to a nejde mi to díky za radu
16. 11. 2008
Změnit → převést obrys na objekt nebo zkratka Ctrl + Shift + Q
16. 11. 2008
Ahojky, mám dotaz, jestli je možné v Corelu vytvořit animaci z obrázků vytvořených v drawu a nahrát na Shutterstock, v čem ukládat, jaká komprese – je tam hodně možností, ráda bych to vyzkoušela, děkuji za dobré rady a tipy – super stránky
17. 11. 2008
Ahoj, nemáte ještě někdo nějaké typy jak snížit velikost souboru .EPS zkusila jsem snad všechno a nic nezabírá
17. 11. 2008
Ivo, to nevím, ale na SS se animace neprodávají pouze fotky, ilustrace a videa.
17. 11. 2008
[6] jiné zaručené způsoby nejsou, jedině zkoušet a zkoušet. případně mě kontaktujte na mail, ale všechny klasické způsoby zmenšení jsem tady vypsal…
17. 11. 2008
A jak meximálně velké mohou být tady ty další fotmáty (TIF, EPS)? V JPG mám 3,5MB ale když ten samý obrázek (ilustraci) uložím jako TIF, tak má 30MB. To se smí nahrát jako druhý formát, takhle velké?
17. 11. 2008
Aha, koukala jsem třeba na tohle http://footage­.shutterstock.com/…red-box.html, že bych udělala obrázky za sebou a ve Photo paintu z toho udělala tu animaci, ale nevím tu kompresi, budu muset zkoušet :-), třeba se něco povede…
18. 11. 2008
[9] I pro další formáty je velikost max 5MB, ty tiffy oni konvertuji automaticky pokud se nepletu, takže stačí veliký jpg. To už musí být dost veliké v jpg, kdyz to ma 3.5MB
25. 11. 2008
Ahoj, chtěl jsem se zeptat, v čem je pro tebe lepší Corel než (adobe) Illustrator, díky za odpověď. (možná námět na další topic 🙂
25. 11. 2008
[12] To je věčné téma, do kterého může mluvit jen těch málo lidí, kteří mají zkušenosti s obojím a ne jak tomu někdy na netu bývá zapřísáhlý Adobeisti nebo Coreláci, kteří brání to svoje za každou cenu, přitom ani neví jak to druhé funguje. Moje volba Corelu byla v podstatě čistě náhodná, jednoduše jsem na něj narazil jako na první a svépomocí se s ním naučil. Později jsem zkoušel i Illustrator, ale i když funkce má v podstatě stejné tak ovládání je jiné a nevyhovovalo mi to. Podle mého lze udělat v obojím stejnou věc různými způsoby někdy lépe někdy hůře a obojí je celkově na stejné úrovni…
23. 12. 2008
Nevite, prosim, jak prevadet do kompatibilniho formatu pro fotobanky obrazky z inscapu nebo jineho opensource editoru?
23. 12. 2008
Niektoré fotobanky berú v pohode eps z inkscape, niktoré nie, napr. viď forum:
http://www.mikrofotobanky.cz/forum/index.php?…
7. 3. 2009
Muzou nejak ve fotobankach zjistit zda mas, nebo nemas oreginalni corel? dik za odpoved
7. 3. 2009
[16] Tak to opravdu netuším, zda to program zapisuje do vytvářených souborů, ale myslím, že fotobanky takovéto věci vůbec neřeší.
1. 10. 2009
nebol by tu nejaký návod aj na to, ako exportovať vektory aj z Inkscape, ak už tu bol Illustrator aj Corel
1. 10. 2009
Pokud se najde dobrovolník, který ten článek napíše, tak jej zde milerád zveřejním.
30. 10. 2009
Zdravim, vsiml jsem si, ze na nekterych navrzich ve fotobance shutterstock mas i stiny, ktere ja osobne neumim udelat v Corel Draw 12 jinak, nez standardni cestou do bitmapy. Pri exportu do *.ai se potom vytvari dalsi pomocny soubor *.eps a bez nej to nejde ani v AI exportovat do *.eps. Mohu pozadat o radu nebo blizsi priblizeni tohoto problemu, pripadne kladne reseni jak stiny v navrzich zachovat? Dekuji
2. 11. 2009
[21] Dobrý dotaz – zkráceně řečeno používám na to blend. Brzy o tom napíšu tutoriál – díky za podnět.
8. 3. 2010
Ľudia pomoc, narobil som hafo vektorov pre prvý upload v coreli. Využíval som vo veľkej miere priesvitné objekty – „Nástroj interaktivní prúhlednosti“ a nie som schopný to korektne vyexportovať do EPS, je to vôbec možné?
12. 5. 2010
Zdravim, zaujímalo by ma, v akých farbách robíte vektory? CMYK alebo RGB? Teda Eps bude vždy CMYK, to je mi jasné, ale náhľady vektorov na SS bývajú často vo farbách, aké z cmyku len ťažko namiešam, ale keď grafiku pripravím v RGB a následne spravím EPS, tak sa oproti RGB náhľadu môžu farby do EPS docela parádne zkoniť, pretože sa zkonvertujú do CMYKU. Nevadí to?
28. 7. 2011
Ahoj, je v postatě jedno jaká barevný profil použiješ, ale musí být pouze jeden jinak ti ilustraci odmítnou…Obecně když budeš dělat v RGB máš hezčí a jasnější barvy, co zaujmou.
29. 7. 2011
ad 23:
.. RGB je ok, stejně jako CMYK .. za předpokladu, že celé workflow (od začátku po finální export) zůstává v daném zvoleném režimu. Ale – režimy by se neměly vzájemně míchat (tzn. např. v RGB souboru nesmí zůstat CMYK barvy, apod.);
Nevím, jak to funguje v Corelu – ale – je nějaký důvod, proč by *eps měl být vždycky CMYK ?? Proč prostě jednoduše nevyexportovat – pokud práce probíhá v RGB – i eps jako RGB, a vyhnout se tak konverzím ??
3. 8. 2011
Jasně může to být i v RGB není problém. Prostě je to na každém. Ohledně barevných profilů a další teorie můžeš něco zjistit i přímo na mém webu (klikni na jméno) a rady budou přibývat.