Illustrator tutoriál: Blend – přechody mezi křivkami a objekty

Zdá se, že sekce tutoriálů pro Adobe Illustrator se pěkně rozjíždí a to zejména díky čtenářům – na konci každého tutoriálu se vždy někdo zeptá, jak jsem udělal některé grafické elementy na přiložených ukázkách – předminule to byl halftone efekt a posledně se čtenáři ptali na „zvlněné vlnky“. Nuže pojďme si ukázat, jak se takové vlnky dělají.

Není to nic složitého – v podstatě se nakreslí dvě krajní křivky, ty se označí

Blend - základní (krajní) křivky

a aplikuje se na ně nástroj Blend – ten způsobí, že se vykreslí přechod mezi těmito dvěmi označenými křivkami. Ale funguje to také na jiné objekty. Nejprve je ovšem nutné nastavit vlastnosti tohoto přechodu – k tomu použijeme menu Object/Blend/Blend Options…

Blend - nastavení přechodu

V dialogu nastavíme, kolik přechodových křivek (objektů) se má vytvořit, potvrdíme a provedeme vlastní blend – menu Object/Blend/Make (CTRL+ALT+B). A je hotovo:

Blend - vytvoření mezikřivek

Místo menu lze použít i nástroj Blend v paletě nástrojů.

S Blendem si člověk může docela dlouho hrát – lze „blendovat“ nejen vlastní tvar, ale také použitý tah, jeho tloušťka, barva výplně, barva tahu, průhlednost. Ba dokonce i křivka podle které se blenduje. Níže je několik ukázek:

Blend - ukázka výsledné ilustrace
Blend - ukázka výsledné ilustrace
Blend - ukázka výsledné ilustrace

A ještě ukázka z jakých křivek se poslední příklad skládá a po jakých křivkách se blenduje:

Blend - ukázka výsledné ilustrace

Tak o čem mám napsat další tutoriál?

Petr Václavek

Zobrazit příspěvky od Petr Václavek
Grafik na volné noze, kterého živí kreslení pro zahraniční microstock fotobanky, příležitostný fotograf, tvůrce dubánků, velký lenoch, čajopijec, a vášnivý čtenář.

18 Komentářů

  1. Farna
    18. 7. 2008

    Můžeš trošku rozvést ten blending po křivkách? Jdu se na to mrknout a nějak to vykoumat, to neznám…dík

    Odpovědět
  2. Petr Václavek
    21. 7. 2008

    [1] Jak to myslíš? Co konkrétně není jasné?

    Odpovědět
  3. Farna
    11. 9. 2008

    Už jsem na to přišel. Šlo o to umístění na osu.

    Odpovědět
  4. Lukáš
    2. 10. 2008

    Zdravím, na začátek musím pochválit moc povedený blok, našel jsem hodně inspirace. Měl bych jenom jednu otázečku. Existuje nějaká stránka (pokud možno v češtině), která by se zabývala takovými tutoriály v Illustratoru? Moc děkuji.

    Odpovědět
  5. Petr Václavek
    2. 10. 2008

    [4] Já sleduji tutoriály spíše v angličtině, v češtině jich moc není. Vím akorát o serveru grafika.cz, kde se občas nějaký objeví.

    Odpovědět
  6. Lukáš
    3. 10. 2008

    A je nějaký anglický web, který by se zabýval čistě illustratorem? Díky

    Odpovědět
  7. Farna
    3. 10. 2008

    Něco určitě je. good-tutorials.com – sekce illustrator. vectortuts.com atd.

    Odpovědět
  8. david
    2. 11. 2008

    chtelo by to postup i pro Corel Draw, ale v tom asi nemate zkusenost ze?

    Odpovědět
  9. Petr Václavek
    4. 11. 2008

    [8] To bohužel ne.

    Odpovědět
  10. Smetak
    17. 1. 2009

    Jestli bych mohl ještě doporučit stránku, kde najdete hlavně tutoriály na photoshop, ale třeba i na illustrator.www­.tutorials.cz

    Odpovědět
  11. Ondrej Sekora / nvbs.cz
    29. 1. 2009

    Jak se teda dělá blendování po křivce? Pokoušel jsem se na to přijít, avšak bez výsledku. Můžete mi poradit, prosím?

    Odpovědět
  12. enzo
    31. 1. 2009

    Ahoj,mam problem..udela se mi jen cast tech pruhu medzi krivkama..nevis v cem to bude?

    Odpovědět
  13. zora
    13. 2. 2009

    Ahoj, rada by som precitala nieco o pridani 2D obrazkov na 3D objekty. dakujem.

    Odpovědět
  14. JohnyDrake
    1. 2. 2011

    Přidávám link na podrobnější tutoriál. (Pravda je sice v angličtině ale je vcelku polopatický) http://vector­.tutsplus.com/…nsi­ve-guide/

    Odpovědět
  15. janek
    6. 1. 2012

    z toho blendingu po krivke som trochu mimo =DDD krivka si ide svoje a objekty ktore chcem viest po nej zas svoje….FARNA spominal nejaku os…ako nato?

    Odpovědět
  16. Juraj
    29. 1. 2012

    Zdravím, narazil som na taký problém. chcel som vytvorit efekt gradiendu, pomocou dvoch ciar s roznou farbou. aplikoval som blend s volbou smooth color, ale vysledok bolo niekolko ciar a nie suvisla plocha. co je zle?

    Odpovědět
  17. Juraj
    29. 1. 2012

    este nieco, patral som po tom, a niekde som videl ze zvolit pocet krokov na 256, ale nie je potom problem ked sa to prizoomuje?

    Odpovědět
  18. Miro
    21. 3. 2014

    zdravím,

    Prosím te Petr nebo Farna… jak to je s umístěním tech objektu na osu u toho blendingu?

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Skočit na začátek stránky