Máte digitál a fotíte? Říkají vám občas známí, že fotíte dobře a že by jste se tím mohli i živit? A přemýšleli jste někdy o prodeji svých fotek? Já tedy ano a jak jsem dopadl, si můžete přečíst v tomto článku.
Dlouho jsem se rozmýšlel, zda mám zkusit
prodávat své fotky na internetu – na jednu stranu mi přišlo lákavé
vydělat si tak snadno peníze, které by aspoň trochu zaplatily mé ne zrovna
nejlevnější fotovybavení, na druhou stranu jsem se trochu obával jak někdo
cizí naloží s mými fotkami a na co je použije či zneužije. Ale
nakonec jsem se rozhodl, že za zkoušku nic nedám – konec konců již
několik let je dávám v nižším rozlišení na server PhotoPost (místo, kde vám vaši práci
ostatní fotografové zhodnotí, zkritizují a hlavně poradí, což je
výborný způsob jak vylepšit své fotoschopnosti) a pak také na svůj fotoblog.
Takže není divu, že po nějaké době se
tyto fotografie objevovaly na různých webech a dokonce i v tištěných
časopisech – a to bez mého souhlasu (s klasickou notickou –
zdroj: Internet). A také jsem si uvědomil, že nefotím jen pro
to, aby ty fotky zůstaly nikým neviděné v archívu na disku.
Jednoho dne jsem se tedy konečně odhodlal, udělal si chvíli čas a
podíval se na podmínky a ceny, které fotobanky nabízí. Českou fotobanku
jsem ihned zavrhnul – podmínkou totiž byly fotografie velikosti minimálně
4 megapixely, čehož jsem se svým 3megáčem (Olympus
C730) nemohl dosáhnout. Proto jsem zapátral v zahraničí a našel si
tři kandidáty: Shutterstock,
iStockphoto
a Dreamstime.
Hodně mě zarazilo, že za prodej fotky dostanu jen 20 centů až
jeden dolar. To se mi zdálo za fotografie, které mě stály tolik
práce a úsilí trochu málo.
Ale nakonec
– proč to nezkusit. Po půl roce vidím, že to byl dobrý krok – dají se
tak vskutku vydělat pěkné peníze – tak třeba moje nová digitální
zrcadlovka (Canon EOS
350) se díky tomu splatila během několika měsíců!
Je fakt, že za fotku dostanete třeba jen 25 centů, ale je také fakt,
že se tato fotka prodá třeba každý den (a třeba ne pouze jednou!)
Takže
za rok vám v jedné fotobance může jediná fotka vydělat
100 i více dolarů! Ale samozřejmě je lepší nespoléhat
se na to, že vy víte co se bude dobře prodávat. Nečekat, že vaše první
fotka bude trhák. Raději zkoušejte různé techniky, záběry, náměty,
prostě je třeba nebát se experimentovat, trh si to přebere a časem se ty
„bestsellery“ určitě objeví.
Výše zmíněné fotobanky patří do oblasti
„Royalty-Free Stock Photography“. Co to je?
Royalty-Free upřesňuje práva pro používání takto prodávaných fotografií:
Stock Photography – to jsou fotografie pro komerční použití (tedy žádné umění). Používají je vydavatelé časopisů, webdesignéři, grafici, reklamní agentury.
Ze začátku jsem byl trochu zklamán
velikostí výdělku – o proplacení můžete většinou zažádat až
poté, co vaše výdělky dosáhnou neskutečné výše 100$. Ale musím
přiznat, že jsem tomu nakonec podlehnul – přišlo mi velmi zábavné
sledovat, co zákazníci stahují – byla to vlastně taková obdoba
sledování bodování fotek na PhotoPostu, jen s tím rozdílem, že
místo bodů na vašem účtu přibývaly dolary :). A opět součástí
fotobanky jsou fóra, kde můžete diskutovat o čemkoliv, kde se dozvíte
mnoho informací o focení, softwaru, způsobu práce profesionálů, kde
vám komunita rychle a dobře poradí.
Kromě placení za stažení fotografií,
můžete získat i další „bonusy“ – třeba za
stažení fotografie s rozšířenou licencí (větší počet reprodukcí,
exkluzivní použití, atd.) a nebo provize za nového zákazníka
(kupce) či fotografa. Nebudu zapírat – poslední uvedená provize
je jedním z důvodů proč píšu tento článek. Druhým důvodem je, že
potkávám hodně dobrých fotografů-amatérů, kteří by rádi prodávali,
ale neví jak na to. Rád jim proto pomůžu/poradím a jediné co od nich chci,
je že se zaregistrují přes můj referenční kód – stačí
kliknout na jakýkoliv odkaz na fotobanku v tomto článku a zaregistrovat
se. Začínající fotografové tak o nic nepřijdou, ceny za
jejich fotky budou stejné, jen já dostanu malý bonus od fotobanky, jakožto
odměnu za nového fotografa. Ono dostat se dnes na Shutterstock už není tak
snadné, jak to bylo před půl rokem, jejich požadavky se hodně zvýšili.
Naproti tomu Dreamstime je úplně bezproblémový. Každopádně, chcete-li to
zkusit, ozvěte se, rád vám poradím.
Ještě jedna poznámka pro výdělkuchtivé
fotografy – pokud chcete vskutku vydělávat slušné peníze, uvědomte si,
že musíte splňovat následující podmínky:
Pro představu přidávám odkaz na své portfolio na Shutterstocku – cca 400 fotek a výdělek z něj je několik stovek dolarů / měsíc.
Ovšem fotobanky dnes
nejsou jen o fotkách, další alternativou jsou videa a grafika, zejména
pak vektorové ilustrace. Platí pro ně ovšem to samé co pro fotografii –
důležitá je kvalita a kvantita. Výhodou je vyšší
prodejnost.
Máte-li zájem o další informace, nebojte se ozvat v komentářích, přes icq či email, rád poradím a pokud bude zájem, přidám další články z oblasti fotobank (popis těch nejlepších, způsoby práce, software, novinky,…).
Na závěr přehled fotobank,
které jsem vyzkoušel (na začátku jsou ty, které považuji za nejlepší
z hlediska prodeje):
Komentáře
Mě by zajímalo, na jakém bílém podkladu fotíš ty studiové snímky? Já jsem v tomto ohledu uvažoval o pořízení fotostolku, ale při pohledu na cenu nějakého většího se mi protočily oči, proto i uvažuji o domácí výrobě..
— xom 4 12 2006 - 10:52 #
Fotky na bílém podkladě zatím fotím na pozadí papíru A3 při denním světle. Ale zrovna o víkendu jsem získal od známého pořádné papíry velikosti cca 80×100 cm (a tip na obchod s papírem – http://www.svet-papiru.cz, kde se dá koupit velký formát) a zároveň chci zkusit více experimentovat s osvětlením. Samozřejmostí je focení do RAWu a další úpravy v PhotoShopu.
— Petr Václavek 4 12 2006 - 11:01 #
Vskutku inspirující článek, přiznám se, že o něčem takovém uvažuji také. Jak ale funguje vyúčtování resp. převod peněz??? Je potřeba např. dolarový účet?
— Jirka Převrátil 4 12 2006 - 12:10 #
[3] Proplacení nakonec není vůbec složité jsou většinou 4 možnosti:
— Petr Václavek 4 12 2006 - 13:15 #
pěkný článeček uvítal bych manuál na ořezávání a white background v photoshopu :-)
— Jira 6 12 2006 - 08:52 #
[5]Díky za tip, zkusím něco vyplodit.
— Petr Václavek 6 12 2006 - 12:01 #
tuším že na ořezáváni jsou i nějaké pluginy… a je to samostatna graficka disciplina skoro.
— Jira 7 12 2006 - 09:51 #
Velice zajímavý článek :)
Koukal jsem na Vaše výtvory a chtěl bych se zeptat, v jakém SW vytváříte takové ty obrazce co vypadají jako z kouře ? :)
Díky moc
Například: http://www.shutterstock.com/…2059437.html
— Jakub Hejda 8 12 2006 - 00:28 #
Víte proč Petr Václavek vydělá na fotkách několikset dolarů za měsíc?
Fotí hodně, fotí rád, a především fotí naprosto SKVĚLÉ FOTOGRAFIE.
Klobouk dolů pane Václavek. Jednou bych chtěl vidět věci okolo sebe tak zajímavě jako vy :)
— Jakub Hejda 8 12 2006 - 00:34 #
Už bych se taky mohl někdy dostat k té registraci, prvně jsem uvažoval o české databance, ale ten Shutterstock a ostatní vypadají mnohem zajímavěji. Díky za tip, uričtě nezapomenu uvést tvůj referenční kód ;-)
— Nox.lbc 14 12 2006 - 14:53 #
Ahoj, prave sa snazim zaregistrovat do Shutterstock, ale nerozumiem tomu systemu paypal. potrebujem radu. samozrejme, nemam problem tam dat tvoje referencne cislo. Prosim odpis co najskor.
— Peter Galan 11 01 2007 - 19:35 #
Paypal je jen jeden ze způsobů jak dostat vydělané peníze na svůj účet – tento způsb můžete změnit kdykoliv později na moneybookers případně na zasílání peněz šekem, ale řekl bych, že bude nějaký ten měsíc trvat než vyděláte prvních 100 dolarů. Každopádně pokud máte nějaký dotaz, tak se ptejte.
— Petr Vaclavek 12 01 2007 - 09:29 #
zajimavej clanek… ja osobne moc nefotim, spis natacim chtel jsem se zeptat jak je to s tema videobankama? mozna bych se do toho pustil….. diky za odpoved
— chorbon 12 01 2007 - 10:02 #
Kde mam dat tvoje referencne cislo? a ake vlastne je? Budu akceptovat slovensky vodicak? Ten moneybookers mi pripada najvhodnejsi. vdaka
— Peter Galan 12 01 2007 - 11:25 #
aha.. uz som pochopil…staci ked prejdem na registraciu z odkazu na tejto stranke… takze registrujem :-)
— Peter Galan 12 01 2007 - 11:31 #
[13] nemám kameru, takže jsem to nezkoušel, ale jediná videobanka o které vím je právě ten Shutterstock tak to zkuste a dejte kdyžtak vědět.
[14] slovenský řidičám už myslím nestačí, prý teď vyžadují pouze pas. A jinak ten moneybookers mi také přijde nejvýhodnější.
[15] přesně tak
— Petr Vaclavek 12 01 2007 - 13:27 #
Ahoj, tak som tu zase, tentoraz s problemom… Ak mozes, prosim porad. Do Bigstockphoto som poslal par zaberov z Kabulu, ale neuznali ich, pretoze vraj potrebujem model release. Ja si vsak nie som isty, ci vobec nejake potrebujem. Ide o to, ze to boli ludia, ktori by urcite nevedeli vyjadrit svoj suhlas a urcite nie pod anglickym lajstrom a navyse je to fotene na verejnom mieste. Bezna reportazna fotografia. Nakoniec posud sam, zopar ich je tu http://galan.blog.sme.sk/…-Kabulu.html. Ma zmysel protestovat proti ich rozhodnutiu, alebo je to zbytocne? Ved to je uplna hlupost. To by nesmela byt zverejnena takmer ziadna fotka z arabskeho sveta. Dakujem za odpoved Peter
— Peter Galan 17 01 2007 - 12:58 #
Ahoj, zajímavý dotaz, moje odpověď je: protestovat můžeš, ale to je asi tak vše co s tím můžeš dělat – je to jejich web a oni ručí za to, že nahrané fotky neporušují ničí práva. Většinou pokud prodáváš záběry lidí na ulici ve měste, tak nemáš s nimi podepsanou model release (smlouvu, kde se vzdávají všech budoucích nároků na odměnu za tu konkrétní fotografii) a tudíž se to pak prodává jakožto „editorial photo“. Otázkou zůstává, zda ta konkrétní fotobanka podporuje i tento typ fotografií.
Pár odkazů:
sekce o editorial photos na Shutterstocku (čtvrtý odstavec)
Dobrý popis, co to vlastně je
— Petr Vaclavek 17 01 2007 - 18:04 #
Vdaka za odpoved, idem to preluskat
— Peter Galan 17 01 2007 - 20:12 #
Ahoj, opravdu velmi zajímavý článek. Dosud jsem měl pár zkušeností pouze s českými fotobankami a musím uznat že ne vše mi u nich stoprocentně vyhovuje. Spolupráce s fotobankami zmiňovanými ve tvém článku bude určitě zajímavou změnou i zkušeností. Některé tvé výtvory na Shutterstocku jsou opravdu dost zajímavé. Jen by mě zajímalo jak dlouho ti trvá vytvořit takový průměrný vektorový obrázek? A jaký program používáš k jejich tvorbě? Z mých zatím krátkých zkušeností s tvorbou vektorové grafiky se mi zdá být nejlepší Adobe Ilustrator…
— Jakub Schanel 21 01 2007 - 21:58 #
[20] Přesně tak, používám Adobe Illustrator a zatím nějak moc nestopuju, jak dlouho co trvá – některé dělám pět minut a stahují se jak o život, s jinými si vyhraju třeba tři hodiny a stáhnou se párkrát (v průměru je to ale kolem dvou hodin – nepočítám ty odvozené verze). Zatím mi toho času není vůbec líto, protože se spíše učím kreslit vektorové ilustrace a ten následný prodej beru jako bonus :))
— Petr Václavek 21 01 2007 - 22:59 #
peter galan… co vim tak třeba shutterstock.com pokud tam dáš fotky z „třetího světa“ nevyžaduje MR… možná to bude u Big stock podobné, nebo taky ne… záleží na tom či je k té fotce připojené info odkud to je a co přesně mají v podmínkách
— Jira 22 01 2007 - 09:44 #
Tak sem to zkusil a ani jedna fotka neuspěla :( asi mam nějaký blbý postupy nebo nevim.
Zkoušel sem ten shutterstock a podle mě je to tam příliš přísné. Je některá fotobanka z tohoto seznamu méně přísná?
— Scrand 27 01 2007 - 19:11 #
[23] ShutterStock je opravdu nejpřísnější na přijetí, ale na druhou stranu je suveréně nejvýnosnější. Druhý v pořadí co se týče výnosnosti i přísnosti je iStock. Mnohem lehčí je Dreamstime (tam lze snad přímo vkládat fotky na prodej) a to samé je také u BigStockPhoto (ale ty výdělky nejsou až tak dobré) – je důležité mít těch fotek hodně a stále přidávat. A hlavně ten ShutterStock nevzdát a zkusit za měsíc znovu. Mezitím zkuste ty ostatní fotobanky, když nic jiného, tak aspoň budete mít představu, které fotky z vašich zásob jsou vhodné pro prodej.
— Petr Václavek 27 01 2007 - 22:09 #
díky moc :) to zní rozumně ;) zítra se na to vrhnu :)
— Scrand 28 01 2007 - 22:04 #
Zajímavé čtení. A lákavé. No jo, ale co s angličtinou? Bohužel jsem z té generace, které vtloukali do hlavy ruštinu, která nám byla na nic a k jazyku „imperialistů“ se člověk nedostal. A začínat teď? Učení už do hlavy moc neleze. Jsme vlastně okradenou generací. Ale přeji hodně úspěchům Vám, mladším.
— cornel 1 02 2007 - 23:53 #
já se sice angličtinu učim, ale stejně jí v tomhle taky zrovna moc nevyužiju :) Teda v nějakejch věcech jo, ale když tam pak zadávám ty fotky a potřebuju tam zadat několik charakteristickejch slov tak je hledám ve slovníku na PC ;) zkus to překonat a když to nepude tak holt smůla, ale za pokus nic nedáš (max. trošku času a pár mozkovejch buněk zničených stresem) :D
— Scrand 2 02 2007 - 10:42 #
Tento článek je velice zajímavý a musím říct že tam máš fakt dobrý věci,dělám dost s illustratorem a maš tam z tohle sw dobrý věci, jenom by mě ještě víc zajímalo jak popisovat ty fota či grafiku a taky něco o IPTC.Diky
— bugis 19 02 2007 - 09:43 #
No něco málo o programech, které podporují IPTC najdeš v mém článku Katalogizace fotek pro fotobanky
— Petr Václavek 19 02 2007 - 14:33 #
Ahoj, opravdu moc děkuji za tento článek, podobné stránky sem hledal docela dlouho. Teď se registruji na Shutterstock.com. Formulář jsem vyplnil , ale na další stránce po mě chtějí vědět moje ID. Nevim kde nebo jak ho sehnat. Nevíš jak ho dostanu? Díky
— Samuel Dolejš 21 02 2007 - 19:06 #
[30] Tím ID se myslí identifikace – tedy chtějí kopii pasu (stačí fotka nebo sken v malém rozlišení) – někomu prošla i kopie řidičáku, ale občas to neakceptují.
— Petr Václavek 21 02 2007 - 22:43 #
Vypadá to dost zajímavě. Myslím že to brzy vyzkouším, ale právě teď je Shutterstock nějak nedostupný… musím počekat.
— Ondra 26 02 2007 - 14:04 #
ahoj, docela me to zaujalo, jen by me zajimalo, jestli je naka vekova hranice, protoze je mi jen 15, thanx
— Ludd 16 03 2007 - 16:29 #
Zdravim, mam teoreticky dotaz pred registraci. Je mozne pouzit svuj Nick? Mebo se bude zobrazovat vsude moje jmeno? Nepocitam pouziti sveho jmena pri registraci, to je jasne.
— NUB 25 03 2007 - 00:15 #
Většinou se uvádí nick i jméno a příjmení. Jinak používání přezdívky by neměl být problém – stačí se podívat na jména autorů ostatních fotek – většinou to jsou přezdívky.
— Petr Václavek 25 03 2007 - 11:15 #
[33] věková hranice? Nejsem si jistý, nejlépe je to zkusit a pak se uvidí :)
— Petr Václavek 25 03 2007 - 11:16 #
Dobrý den, mohl bych se zeptat na ten český web co kupuje ty fotografie nějak sem ho tu nenašel… Díky za odpoveď
— David 6 04 2007 - 15:35 #
Zdravím,ráda bych se zeptala jestli za ty své fotky musíte zaplatit aby vám je do fotobanky vzali. Předem děkuji za odpověď
— Zuzka 8 04 2007 - 12:00 #
[37] Vím o dvou: Fotobanka.cz a Profimedia.cz. Osobní zkušenosti s nimi nemám, neboť je zapotřebí poměrně velkého portfolia a také ty výdělky jsou mnohem nižší (za jednu fotku dostanete snad stokráte více než na fotobankách uvedených ve článku, ale taky tu fotku prodáte jednou za rok… a kdo ví jestli)
[38] Ne, za fotky neplatíte. Pouze inkasujete :) Ale před tím, je nutno fotky na server nahrát, doplnit k nim název, popis, klíčová slova, zvolit vhodné kategorie, takže stát vás to bude akorát váš čas.
— Petr Václavek 9 04 2007 - 20:55 #
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat v jakém formátu děláty fotky (jpg nebo raw?)
— T.celda 23 04 2007 - 22:29 #
Všude je to formát JPG. RAW je někde možné přidat jako další formát (jeho stažení bývá honorováno vyšší sazbou).
— Petr Václavek 23 04 2007 - 22:48 #
Dobrý den. Mám fotečky z modné přehlídky, ktomu model release. Bohužel nejsem fotografka. Jak se to řeší?
— Nela 6 05 2007 - 14:36 #
[42] Tak tomuto dotazu moc nerozumím… Ty fotky jste fotila vy? Pokud ano, tak jste vlastníkem autorských práv a můžete je vesele prodávat. Pokud ne, tak nejspíše nemůžete. Ale je možné, že jsem ten dotaz nepochopil správně.
— Petr Václavek 6 05 2007 - 22:40 #
Dobrý den, chtěl bych se zeptat (nebo spíš si ověřit) → jednu fotku je možné umístit do libovolného počtu fotobank, nebo víte o některé, která vyžaduje exkluzivitu? Díky za odpověď a díky za zajímavý článek…
— Milan 8 05 2007 - 21:26 #
[44] Presně tak – všechny v článku uvedené fotobanky patří mezi Royality free – viz úvod článku, tedy kupující NEMÁ NÁROK na exklusivní práva k fotografii a tedy prodávající je může prodávat (a vlastně i dávat zdarma) na dalších fotobankách, webech a obchodech.
Jiná věc je, že některé z uvedených fotobank nabízí prodávajícímu možnost exkluzivního prodeje – za omezení způsobené exkluzivitou nabízí vyšší výdělky. Ale to už je na fotografovi. Osobně si myslím, že to nemá moc smysl, neboť cena se liší jen o zlomek.
— Petr Václavek 8 05 2007 - 21:58 #
Neodporuje to podmínkám provozovatele, vyzývat ke kliknutí na odkaz za účelem tvého obohacení (podobně jako adsense)? A jak ty peníze z Ameriky daníš? A máš vůbec živnostenský list na prodej autorských děl?
— Egon 21 06 2007 - 19:17 #
Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak je to s focením vlastních dětí? Myslím tím, jak můžu povolit práva? PS: Máte moc krásné fotky a hluboce smekám ;-) Díky moc. Jana
— Jana Šťásková 12 07 2007 - 10:40 #
Děti je samozřejmě také možné fotit. Pokud na fotce dítě nelze identifikovat (například záběr na ruku, nohu, zezadu, atd), nené potřebná smlouva (Model Release). Pokud ale lze poznat focenou osůbku, je třeba přiložit Model Release (ke stažení u každé fotobanky) s podpisem zástupce – tedy rodiče.
— Petr Václavek 12 07 2007 - 11:35 #
Ahoj, chci se zeptat, jestli na Shutterstocku tolerují fotky, které mají pouze formát JPG? Můj kompakt, bohužel, RAW nepodporuje.
— Nobody 13 07 2007 - 10:02 #
[49] Samozřejmě, že ANO, formát JPG je pro fotobanky ten nejzákladnější, berou ho tedy všechny a jen některé fotobanky přijímají dodatečně k JPG fotce i její RAW verzi (která se pochopitelně poté prodává za větší peníze).
— Petr Václavek 13 07 2007 - 14:26 #
Co se živnosťáku týče prodej fotek je živnost volná, tzn. živnosťák není potřeba. Daní se příjmy nad 20 tisíc ročně, normálka daňové přiznání.
Možná by nebylo na škodu uvést i druhou stranu mince. Sice můžete za fotku vydělat „až“ 100USD za rok, to je ovšem její běžná (!) komerční cena za jedno jediné užití. Na royalty free fotobanky se vyplatí dávat masově stahované fotky, které nedaly moc práce. Dávat tam náročnější fotky je podle mě pěkná blbost, člověk si tak totiž sám kálí do hnízda. Stojí vás to spoustu času a nemálo peněz (fotovýbava, úpravy v PC atd.) tu fotku vytvořit a zákazník ji potom koupí za 5Kč. Ani nevíte na co ji použije, třeba na obálku knihy. A ouha, právě koupil za 5Kč vaši fotku za kterou by profíkovi zaplatil dobře deset tisíc… Jenže vy na tom nevyděláte, vydělá klient!
Je jasné že na plný úvazek se takhle neuživíte, protože kolik miliónů stažení potřebujete abyste vydělali sto tisíc na fotovýbavu a minimálně dvacet tisíc měsíčně hrubého na výplatu? RF fotobanky určitě mají svůj smysl a neříkám že jsou špatné, ale je si nutné uvědomovat jak to funguje. A je dobré hodně přemýšlet co tam dát a co ne. Pokud musím zaplatit studio, vybavení, modelku atd. rozhodně to nenabídnu přes ShutterStock.
— Zbyněk Buřival 22 07 2007 - 00:56 #
[51] V podstatě s vámi souhlasím – asi nemá cenu pro tyto fotobanky vytvářet vektory, nad kterými člověk stráví pár dní, případně tam dávat špičkové fotky…. jenže co s takovými fotkami dělat jiného? Na většině high-end fotobankách je nutné mít pro přijetí poměrně velké portfolio špičkových fotek – což většina amatérů prostě nemá.
Mno jasně třeba někdo použije vaši fotku na obálku knihy… ale myslíte si, že pokud by vaše fotka byla v normalní fotobance, tak by si ji klient koupil? Tento klient – vzhledem k tomu, že hledal na této fotobance – určitě nikoliv. Navíc zrovna tyto případy jsou ošetřeny licencí – je dobré přečíst si licenční podmínky na používání snímků z royality free fotobank.
A k tomu poslednímu odstavci – pokud by lidi dávali do Royality free fotobank jen ty méně povedené snímky, tak by jich opravdu potřebovaly tisíce. Pokud tam ale dají kvalitu, tak jim stačí na vámi uváděné výdělky jen několik set.
Máte nějaké zkušenosti s prodejností fotek v jiných fotobankách? Rád se dozvím více.
— Petr Václavek 24 07 2007 - 16:12 #
Celkem dobrý přehled ohledně fotobank je na mikrofotobanky.cz Já osobně prodávám něco přes fotobanka.cz Sice žádná sláva, ale to je hlavně tím, že nefotím lidi, fashion, reklamu… Isifa je celkem dobrá, ale hodně drahá pro zákazníka a vyžaduje naprostou exkluzivitu. Profimedia vyžaduje 300 zkušebních fotek a exkluzivitu, taky nejsou špatní a nabízí mezinárodně. Co tak mám zhruba informace tak prodejnost fotobank je 3–7%/rok (hodně záleží na tématu), průměrná cena fotky v ČR cca 1000Kč, provize fotobanky 40–50% + DPH pokud jsou plátci.
Co se těch RF fotobank týče, neříkám nekvalitní snímky, ale spíš nenáročné na výrobu. Pro začátek nejsou špatné a člověk se tam rychle naučí co ano a co ne. Bohužel třeba Shutterstock fotky brutálně interpoluje a jejich editoři jsou dle mého názoru trošku mimo. Naprosto nehorázné požadavky na technickou kvalitu ve srovnání s cenou. Dneska už se pomalu situace dostává do toho stádia, kdy jsou RF fotobanky relativně „nasycené“ a začínají hodně tlačit na kvalitu. Ve výsledku už mají takové nároky, že s trochou úsilí navíc není problém prorazit třeba do Profimedia.
— Zbyněk Buřival 24 07 2007 - 18:20 #
Je možné nějak zjistit, kolikrát byla nějaká náhodně vybraná fotka na SS stažena? Nemůžu to nikde najít :-(
— vjera 20 09 2007 - 20:07 #
Moc chválím stránky a měl bych jednu otázku. Když budu posílat nějakou vektorovou ilustraci nebo grafiku zda fotobanky požadují legální software (např.Corel, Adobe Illustrator). Děkuji za informaci.
— Luboš 21 09 2007 - 13:37 #
[54] na Shutterstocku to zjistit nejde (tedy jde to jen u vlastních fotek, u ostatních nikoliv)
[55] Díky za chválu. Jinak ohledně legality – nevím, jak by něco takového mohly zjistit a netuším k čemu by jim to bylo dobré. (Ne)Legalita softwaru je a zůstane v tomto případě problémem jeho uživatele.
— Petr Václavek 21 09 2007 - 14:44 #
Moc děkuji za bleskovou odpověď :-) a přeji hodně tvůrčích nápadů.
— vjera 21 09 2007 - 20:20 #
Super dílka, chválím a chtěl bych se zeptat, protože neumím zrovna moc anglicky, ale přibližně vím co do těch fotobank přijímaj ohledně kvality a co ne, tak mám problém na iStockphotu vyplnit takovej dotazník, kterej si má ověřit zda to vím =D, nešlo by sem napsat odpovědi? =D Jo a ještě bych se chtěl poprosit, zda je možný sem zkráceně napsat co obsahují licenční podmínky na používání snímků z royality free fotobank. Jakože co ten co si mou fotku stáhne může a co nemůže, s díky a pozdravem Mitty
— Mitty 29 09 2007 - 21:37 #
Fotim hlavne akty. Myslite ze existuje nejaka specializovana fotobanka, nebo agentury ktere by vykupovali cele fotoserie?
— Jano 7 10 2007 - 00:19 #
Jano,
na http://www.digitalstock.de otevřeli novou kategorii „Erotik & Akt“, která má ještě podkategorie…
ženy, muži, páry, indoor, outdoor, studio, fetisch, glamour, bodyparts atd.
Zkus to tam.
— enso 15 10 2007 - 16:48 #
Dobrý den Petře.Mrknul byste prosím Vás na moje stránky ?//www.langová.cz a poradil mi jestli by bylo možné něco takového prodávat ve Vámi uvedených obchodech?Mám tam cca 140 ilustrací.Díky a zdravím Simona
— Simona 7 11 2007 - 20:10 #
[61] No proč ne, pokud budou v tom správném formátu (nejlépe jako vektory), tak bych v tom žádný problém neviděl.
— Petr Václavek 8 11 2007 - 16:26 #
Ahoj, mám problém. nemám řidičák (paranoia z aut) a mám prošlý pas :o( všude kde cestuju mi stačí občanka… Nevíte co teď?
Daší dotaz: jak je to vlastně s grafikami ve Photoshopu? Hodně věcí se mi dělá líp ve PS než v Illustratoru (možná proto, že s Illustratorem se zatím spíš učím a postupně teprve přicházím na různé fígle). Taky jak jse to s fotomontážema? Je možné použít pro prodej do fotobanky koláž, která je částečně z nalezených fotek na netu, oskenované časopisy…?
Moc děkuji za odpověď
— kris 10 11 2007 - 15:22 #
[63] Tak zkuste občanku :)
Grafiky z Photoshopu nejsou problém, na některých fotobankách prodávám raději vektorové grafiky převedené na JPG, neboť nahrávání EPSka bývá komplikované a ne vždy splňuje jejich standardy (např. uzavřené cesty).
Na fotobanky VŽDY nahrávejte fotky a ilustrace, jejichž jste autorem! V opačném případě se vám to může vymstít zrušením účtu! Proto absolutně nedoporučuji používat grafiku, ba jakékoliv elementy od jiných autorů (snad jen pokud máte jejich souhlas k použití a k prodeji!). Nepoužívejte je ani pro fotomontáže ani třeba k tvorbě siluet a podobně – nestojí to za to.
Teď zrovna ruší několik účtů s poměrně velkým portfoliem (několik set ilustrací) na Shutterstocku z důvodu použití několika grafických elementů. Viz příspěvek na fóru
— Petr Václavek 13 11 2007 - 13:04 #
právě že občanku mi zamítli, že můžu použít jen cestovní pas nebo řidičák :o)) Falšovat datum ve Photoshopu nemám odvahu :o)) Jedná se o Shutterstock
Ale zkoušela jsem teď ještě jiné fotobanky kde stačí občanka (např. Fotolia) a tam už mám i něco málo v prodeji. Akorát shlédnutí pořád hlásí „0“ :o(
— kris 13 11 2007 - 21:10 #
[65] A ten prošlý cestovní pas jste zkoušela? Myslím, že datum platnosti nemusí hrát v tomto případě tak velkou roli – důležité je prokázání vaší identity. A pokud to nevyjde, lze se tam zaregistrovat pod cizí identitou – například na pas rodiče, přítele, manžela… (ale přece jen, každý je raději sám za sebe).
Shlédnutí „0“ (a stejně tak prodeje „0“) jsou asi hlavní nevýhody ostatních fotobank. U shutterstocku se mi alespoň jednou prodalo 99% fotek a ilustrací, které jsem tam dal.
— Petr Václavek 13 11 2007 - 21:47 #
dobrý den, chtěl jsem se zeptat je lepší posílat fotky v plném rozlišení např. 10MP anebo stačí je zmenšit na např 4.5MP, protože při niším rozlišení se ty nedostatky, jako šum, neostrost apod. ztratí
— r 15 11 2007 - 20:20 #
[67] No minimálně pro tu první desítku bych u Shutterstocku doporučil zmenšit na něco více než je limit. A asi i obecně, když jdou ty nedostatky moc vidět, tak raději zmenšit – je to jak píšete, šum se tím trochu ztratí a i nějaká neostrost se napraví.
— Petr Václavek 15 11 2007 - 22:03 #
Chcel by som sa spýtať na možnosť vkladania 3D grafík do fotobánk (pravidlá, možnosti, kontakty atď.), čo to obnáša ??
— Peter Holečka 18 11 2007 - 13:13 #
[69] Samozřejmě, jde tam vložit cokoliv, co lze uložit jako JPG. Ať už jde o 3D grafiku, fraktály, vygenerované krajiny… Nároky a parametry jsou stejné jako u fotek.
— Petr Vaclavek 18 11 2007 - 21:18 #
Myslíte pane Václavku, že byste mohl napsat nějaký text, jak postupovat, když vyfotím něco na nekonečném pozadí nebo jako vy na obyčejném papíře? A ještě jedna věc, podsvěcujete objekty při takovém focení? Zkusil jsem teď vyfotit takovou sošku a zbavit ji pozadí, jen mi ji v dreamstimu vrátili. A nevím přesně proč.
Díky
— Tomáš Hájek 3 12 2007 - 15:22 #
[71] No už o tom nějakou dobu uvažuji, ale před vánocemi to určitě nestihnu :(
Každopádně nejlepším základem jsou dobrá světla! Čím více do nich investujete, tím méně času následně strávite ve Photoshopu a tím lepší bude výsledek.
— Petr Václavek 4 12 2007 - 10:49 #
Zdravím, díky za info. Jen přidávám zkušenost z české fotobanky – prodány za rok 2 fotky z cca 478 ks. Neskutečně dlouho jim trvá schvalování. Ceny za fotky se pohybují různě, stanoví si je autor. Orientovala jsem se podle cen ostatních, takže začínám na 500 Kč za jednorázové nevýhradní užití ve formátu do A7 po cca 1000 Kč za rozměr A5–4, nejlepší fotky jsou o něco dražší, trvalé nevýhradní užití rovněž. Podotýkám, že 40% z této částky dostane Fotobanka a – což nebylo z podmínek zřejmé – je zbytek ještě zdaněn DPH… Takže po roce práce je výsledkem několik málo stokorun… Ale je pravdou, že necelých 500 fotek není ještě závratné číslo… Jo… ráda uvedu Tvé kódy, jen se nikde neobjevují, čili nevím, co mám napsat ;-)
— Páťa 7 01 2008 - 20:28 #
Ahoj, stačí použít pro registraci jakýkoliv odkaz ze článku, referenční kód je součástí odkazu. 500 fotek pro tyto Royality-free fotobanky představuje minimálně řádově vyšší výdělky!
— Petr Václavek 7 01 2008 - 20:33 #
Zdravím všechny… Kreslím v ilustrátoru.O vektorech toho moc nevím.Prostě mne jen baví kreslit. Nestarám se o nastavení nového dokumentu…nastavím pouze velikost, šířku/výšku v bodech….režim barvy a další pokročilé volby nechávám defaultně… protože tomu stejně nerozumím :-) Výsledný obrázek pak ukládám ve formátu AI, opět s dafaultním nastavením pokročilých voleb. Chtěl bych pár svých výtvorů poslat do některé fotobanky.Můžete mi někdo přesně napsat jaký režim barev, rastrových efektů a režim náhledu mám nastavit při vytváření nového dokumentu, a také jak správně nastavit formát a další volby při jeho ukládání, tak aby odpovídal kriteriím vektorové grafiky fotobank? Nastavením si vážně nejsem jistý. Předem díky.
— Sell 17 01 2008 - 05:26 #
[75] Zjednodušeně řečeno stačí, když se ilustrace uloží ve formátu EPS, a v dialogu EPS, který se při ukládání zobrazí vybrat verzi Illustrator 8 EPS, Preview netřeba, zabírá jen místo, stejně tak fonty. To je asi tak vše, dále je potřeba k ilustraci udělat i JPG náhled – většinou jej dělám ve Photoshopu, s rozlišením asi 3000×2000 pixelů. A pak už to jen nahrát na fotobanku. Zkuste nejdříve třeba Dreamstime (nejjednodušší registrace) – tam stačí jen nahrát JPG a pak doplnit (donahrát) další formát (eps).
Jediný problém s ukládáním do EPS je velikost výsledného souboru. Limit pro fotobanky bývá 5 MB. POkud používáte nějaké efekty, tak velikost nebývale naroste. Řešení jsou v podstatě dvě:
— Petr Václavek 17 01 2008 - 09:50 #
Díky… Chápu li to správně : Nový dokument vytvořím o velikosti 640×480 bodů.Režim barvy nastavím CMYK – ( nebo je lepší nastavit RGB? ), rastrové efekty vysoké – 300 ppi ( nebo stačí 72 ? ),režim náhledu výchozí. Práci pak uložím jako EPS soubor – verze 8, bez náhledu, bez průhlednosti, a bez písma… Posledních pět voleb nechám tak jak jsou : druhou, třetí a pátou zaškrtnutou, a postscript – level 2. Uložím. Je to takto správně? Ptám se jako školák,že? Na Dreamstime jsem se díky vám zaregistroval už před týdnem :-) zkusmo jsem poslal 4 fotky, ale všechny zamítli.Nevadí, pro mne mají pořád stejnou cenu '-) Tři stručně řečeno nemají patřičnou hloubku ( pokud jsem to správně pochopil ), a u čtvrté mi chyběl souhlas osoby ( zapomněl jsem, že při velkém zvětšení opravdu je vidět detailně ).Mám kolem 5000 snímků z éry služebních cest, ovšem vše v klasickém stylu amatéra který si koupí kvalitní foťák, a nestará se ani o nastavení ISO :-).Na nějaké větší úpravy ( odšumnit atd…) ve Photoshopu si zatím netroufám….navíc se obávám že každá úprava je při následném posuzování fotobankou jistým " handicapem ".Takže tudy cesta zatím pro mne neschůdná.Jak jste správně napsal v jednom ze svých článků, zmáčknout spoušť umí dnes opravdu každý.A pokud nemáte opravdu skvělý snímek s dostatečnou kvalitou, nemá smysl jej nabízet.Snímek který člověk nabízí by měl něčím zaujmout, aby obstál v konkurenci…ve všech směrech. No jak říkám, zkusil jsem to.Chtěl jsem si vlastně jen ověřit jak na tom to moje focení je, a kde jinde než v nějaké fotobance vám snímek ohodnotí ( doufám že ) profesionál, a ještě vám zadarmo pošle mail .) Ale ta grafika je pro mne výzva…to mne baví :-) Ještě jednou díky za info.
— Sell 17 01 2008 - 17:17 #
Pro jistotu tady jsou screenshoty z illustratoru – nastavení, které používám já:
Jinak o kreslení pro fotobanky jsem psal také tady: Jste grafik / grafička a hledáte práci? Zkuste kreslit pro fotobanky!
— Petr Václavek 17 01 2008 - 17:41 #
Děkuji…to jsem potřeboval :-)
— Sell 17 01 2008 - 19:10 #
ahoj…ja tomu vazne nerozumim..snad vsechno chapu,ale nemuzu pochopit jakym zpusobem se plati=prevadi penize na muj ucet v CR.. muzes mi nejak poradit /spis podrobneji/.. ilona
— ilona 25 02 2008 - 22:32 #
[80] Ok, tady je postup krok za krokem: Šekem:
PayPal, MoneyBookers
Někde mezi kroky 1–5 je většinou nutné účet MB / PP validovat. To probíhá tak, že ti pošlou pár korun na tvůj účet a až se ti objeví transakce na výpisu, tak opíšeš nějaké její číslo. Všechno je navíc dobře popsané na MB / PP.
Tak snad je to už teď jasné.
— Petr Václavek 25 02 2008 - 23:16 #
no priznam se,ze porad jeste ne uplne..vcera jsem se trapila tim MB..nechapu to s tim „validovat“..pak tam taky je nejakej updne nizkej zaklad na prevod penez.. a taky mi neni jasny jejich upozorneni, ze neprijimaji penize od treti strany /je tam takova mala poznamka,ze nejsou na prani penez../ tobe chodi z am.fotobank penize timto zpusobem??
diky za odpoved ilona
— ilona 26 02 2008 - 08:11 #
[82] Jojo, já používám MoneyBookers (i když na začátku jsem si nechal asi dvakrát poslat šek a bylo to taky v pohodě, jen to trochu déle trvalo).
Po založení účtu na Moneybookeru jsem si tam přidal informace o svém osobním účtu:
Profile > List of bank accounts > [Manage] > Add
Zadáš informace (tedy hlavně číslo účtu) a oni ti tam poslou asi 12 Kč, aby si ověřili, že existuje. Tu transakci pak budeš mít na výpisu ke svému účtu a opíšeš tam jejich verifikační kód. Poté již budeš moci si peníze stáhnout z Moneybookeru – tlačítko WITHDRAW
A teď jsem si vzpoměl, že nedávno chteli zverifikovat (ověřit) i fyzickou adresu. To probíhá zase tak, že klikneš na tlačítko Verifikovat (asi, já už ho tam nemám) a oni ti pošlou na tvou adresu papírový dopis s verifikačním číslem – to zase jen přepíšeš a je to.
Teď koukám, že si na moneybookers můžeš přepnout do češtiny! Ikonka vpravo nahoře. Tak snad to tam vysvětlí líp…
— Petr Václavek 26 02 2008 - 09:46 #
ok.. diky moc za rady.. jeste bych se zeptala-na fotolia-kdy a jak muzu tedy pozadat o sek? dik ilona
— ilona 26 02 2008 - 13:39 #
teda jeste jednu vec- na to moneybookers ti muzou posilat penize ruzny fotobanky jo?? ja prave tam nekde cetla, ze neprijimaji penize od treti strany-coz jsem nepochopila, jak to mysli.. a kolik prevod na cesky ucet stoji?? dekuju ilona
— ilona 26 02 2008 - 13:43 #
[85] Jo jo na Moneybookers můžou poslat peníze různé fotobanky a vlastně kdokoliv, kdo má taktéž moneybookers účet.
Převod na český účet stojí 1.8 Euro (viz jejich ceník)
— Petr Václavek 27 02 2008 - 21:33 #
dobry den jmenuji se beda fotografuji par let klasicky mel bych zajem o spolupraci s vami viz e – mail vyse a o radu take . fotografuji – prirodu a krajinu . rad bych par fotografií uplatnil ve fotobankách . diky za zprávu . béda.
— bedrich prochazka 3 03 2008 - 17:06 #
dobrý de,mohu se zeptat jestli může vydělávat i clovek kteremu je 12let?,prosim o zaslani odpovědi na email: sir.wiliam (at) seznam.cz
— ja 3 03 2008 - 18:23 #
[88] No prakticky to podle mě možné je. Konečně pokud by to fotobanky neumožňovaly, tak vás odmítnou v okamžiku, kdy při registraci posíláte ofocenou občanku / pas nebo řidičák. S posíláním peněz by pak problém být neměl.
A nakonec vždycky lze prodávat fotografie pod identitou rodičů, či jiných příbuzných či známých (samozřejmě s jejich souhlasem).
— Petr Václavek 3 03 2008 - 21:58 #
Dík za informaci, možná později využiju. Brzy dostanu 10.2 Mpix Nikon D40x, tak by to šlo :)
— cool-chef 17 03 2008 - 10:41 #
Zdravím… Chtěl bych Vám ještě jednou poděkovat za rady.Funguje to… :-)
— Sell 25 03 2008 - 17:13 #
Jak je to prosím s placením daní pri prodeji fotografii ve fotobankach? Musim mit zivnostensky list? Ten nemam….
— Jitka 21 04 2008 - 16:40 #
[92] na prodej fotek přes fotobanky nemusíte mít živnostenský list, daní se to přes autorské honoráře.
Jinak o danění jsem napsal zvláštní příspěvek: Danění příjmů z fotobank
Je tam napsán postup, jak jsem postupoval já. Každopádně nečekejte žádnou velkou poradnu, nejsem účetní a daně nesnáším (zejména pak vyplňování daňového přiznání).
— Petr Václavek 21 04 2008 - 16:45 #
Dobrý den vespolek. Velmi hodnotné stránky o fotobankách. Super!Zaregistroval jsem se na Dreamstime (15 on-line a 2 stažení) a nyní sbírám odvahu k registraci na Shutterstock. Vlastně registrován už jsem (stačila jim občanka – pas nemám), ale mám dilema ohledně požadavku na minimální velikost zasílaných fotek. Pokud vyizoluji předmět ze snímku, který měl původně cca 4MB, tak z něj při bílém pozadí moc nezůstane a na minimální velikost nedosáhnu – ačkoliv kvalita rozlišení zůstává stejná. Na Dreamstime mi to prochází, ale nejsem si jistý s Shutterstockem. Investoval jsem do Nikonu D40x a mrzelo by mě, pokud bych jej nemohl plně využívat. Mám se tedy odvážit poslat izolované fotky, menší než 4MB? Poraďte prosím. Díky!
— Bruder 24 04 2008 - 11:38 #
[94] Zdravim, určitě neposílejte menší fotky, shuterstock by vám napsal, že jsou malé. Raději kolem izolovaného předmětu nechte více volného místa, myslím, že to na shutterstocku nijak nevadilo. A hlavně pozor na šum.
— Petr Václavek 24 04 2008 - 11:44 #
Díky za radu. Požadovené velikosti jsem dosáhnul zvětšením plátna pod izolovaným objektem. Snímek má teď místo původních 28×22cm, 48×48cm. Izolovaný objek zůstal stejný (talíř s jídlem o průměru 17 cm) Tak doufám, že to Shuterstock překousne, protože kompozice je teď strašlivá (ale umění stranou, že :-) ) Ještě prosím jednu radu. Fotím do RAW s ISO 100. Bude stačit pro redukci šumu Photoshop – Fitry – Šum – Vyhladit?
— Bruder 24 04 2008 - 13:36 #
[96] Ty centimetry mi nic neříkají, rozhodující je velikost v pixelech.
S tím vyhlazením takhle asi neporadím, pošlete mi na email ukázku (třeba část fotky s největším šumem) a já se na to podívám.
— Petr Václavek 24 04 2008 - 13:40 #
Posílám vzorek
— Bruder 24 04 2008 - 13:55 #
Ráda bych dala své fotky do Shutterstock nebo Dreamstime,ale neumím až tak dobře anglicky.Opravdu není nějaká ta lepší fotobanka v Česku? A když nejsem plnoletá,mohu někde fotky prodat??PROSÍM PIŠTE NA E-MAIL Děkuji,Janásková
— Janásková 28 04 2008 - 20:42 #
Vítám zdejší informace!!!! Škoda, že jsem na ně nenarazila v poledne. Budu zkoušet i další banky, dnes se mi zdařilo na iStockphoto, ale nevím jestli uznají ofocenou občanku?
Děkuji za odpověď, dobré světlo!! :)
— Hana 6 05 2008 - 19:43 #
pane Pavelek, další registrace vezmu ráda přes Vás (bonusek), jen vyčkám na nové brýle )), už budou hotové.
— Hana 6 05 2008 - 21:29 #
[100], [101] Díky za chválu, snažím se stále přidávat nové a nové informace (právě dnes jsem přidal nový „seriál“ novinky z fotobank, tak snad vám budou k užitku.
Občanku by snad vzít měli, pokud ne, tak zkuste ten pas. Však uvidíte.
— Petr Václavek 6 05 2008 - 21:33 #
Také děkuji! Omlouvám se rovněž pane Václavek (né Pavelek) za zkomolení příjmení, vážně jsem vykoukaná a možná jsem si vzala velké sousto. Občanka prošla, úvod si překládám snad i pochvalně :)), ale dál je jejich info pro mě náročné. Dovolím si Vám ho přeposlat (z adresy sahar (at) seznam.cz).
— Hana 7 05 2008 - 01:18 #
A zrovna si čtu o Vás info, zjišťuji že jsme sousedé .))), zdravím od blázince!!
— Hana 7 05 2008 - 01:21 #
[104] :)))) Jo jo svět je malej. Ještě napište, že z okna koukáte na to samé co já a bude to dokonalé.
— Petr Václavek 7 05 2008 - 09:30 #
Děkuji za výborný článek jak v popisu, tak v inspiraci. Už jen nafotit nějaké to slušné portfolio. Fotek mám spoustu, ale na 99% je má dcera či manželka :) Když se pak snažím blejsknout na procházce nějakou „uměleckou“, tak „zdržuju“ a „blbnu“. :) Takže ambice a chuť fotit „jinak“ mám, jen to bude chtít více přitlačit na pilu. Každopádně děkuji za podněty a až se budu registrovat, tak jistě přes vaše odkazy.
— Jan Chlupáček 15 05 2008 - 00:23 #