Macromedia FreeHand MX

</p>Posledním členem webového balíku Macromedia Studio MX, který ještě nebyl v Softwarových novinách recenzován, je FreeHand. Recenze ostatních aplikací vývojového balíku Macromedia studio MX naleznete v předchozích číslech časopisu (Flash MX – 7/2002, Dreamweaver MX – 9/2002 , Fireworks MX – 12/2002). Přemýšlíte-li, k čemu je aplikace FreeHand určena, pak vězte, že slouží k tvorbě vektorové grafiky a tím pádem plně doplňuje možnosti celého zmíněného balíku.

ilustrator.cz web o Adobe Illustratoru a vektorové grafice Na adrese ilustrator.cz jsem spustil nový web o Adobe Illustrátoru a tvorbě vektorové grafiky (včetně diskuzního fóra), který pravidelně zásobuji novými tutoriály, tipy, triky a odkazy na zajímavé zdroje, které by se vám při práci mohly hodit.

Už na první pohled (po spuštění aplikace) je vidět, že se jedná o program z balíku MX – má naprosto stejné (a popravdě řečeno kvalitně navržené a intuitivní) uživatelské rozhraní jako ostatní aplikace z této řady – nahoře menu, uprostřed okno s otevřeným dokumentem, vlevo lištu s nástroji a vpravo dokovatelné panely s dalšími rozšířeními, nápovědou atd. Jen spodní stavový panel se mírně vymyká a panel s vlastnostmi není dole, ale vpravo mezi ostatními. Hlavní nabídka i plovoucí okna jsou plně konfigurovatelné – jednotlivým akcím je možné přiřadit nebo upravit klávesovou zkratku, případně je vložit do lišty s nástroji nebo do dolního stavového panelu, kde se nastavuje způsob zobrazování.

Uživatelské rozhraní typické pro všechny aplikace Macromedia Studia MX.

Samozřejmě, že prostředí není jediný rys, kterým se FreeHand začleňuje do rodiny MX. Mnohem důležitější je propojení mezi jednotlivými aplikacemi. Výsledek práce FreeHandu můžete exportovat do formátu flashe (swf ) a dále jej upravovat nástrojem Macromedia Flash MX. Jinou možností je z navržené grafiky vytvořit přímo HTML stránky a ty následně doladit pomocí Dreamweaveru. Existuje i propojení se světem bitmapové grafiky – FreeHand umožňuje přímo importovat několik bitmapových formátů (gif, jpg, tif, bmp). Po importování obrázku lze nástrojem Trace převést bitmapu na vektory. Tento nástroj je ale možné použít (funguje stejně jako jednoduché obdélníkové označování myší, takže je možné převést jakoukoliv část obrázku) na libovolnou grafiku, tedy i na objekty vytvořené vektorovými nástroji přímo v aplikaci. A pokud je potřeba upravit importovaný obrázek, není nic jednoduššího než zmáčknout tlačítko, které spustí Micromedia Fireworks a tam obrázek dokreslit. Kromě importování lze samozřejmě také exportovat např. do formátů bitmapových, pdf, Adobe Illustratoru, flashe, PhotoShopu, QuarkXPressu a dalších (jak už bylo řečeno výše, nechybí ani HTML).

Naleznete zde ale i další společné rysy, jako je například editace grafických symbolů a jejich ukládání v knihovně – vytvoříte si jeden symbol, ten uložíte do knihovny a dále budete používat jeho instance. V okamžiku, kdy budete chtít změnit vzhled všech instancí, postačí upravit výchozí symbol v knihovně a změny se automaticky projeví na všech jeho instancích.

Novinkou oproti verzi předchozí je panel Object, kde se velmi snadno a přehledně nastavují veškeré parametry kreslených i již nakreslených objektů (vlastnosti pera, výplně, efektů, umístění, velikost,…). Parametry a vlastnosti objektu jsou tak snadno při ruce a uživatel přímo vidí, co vše může měnit a nemusí nic komplikovaně hledat ve struktuře hlavní či kontextové nabídky. Jak již bylo řečeno, v tomto panelu lze na objekt aplikovat různé transformace či efekty (Bend, Duet, Ragged, Expand Path, Bevel and Emboss, Blur, Shadow, Glow,…) a to nejenom jeden, ale kolik je libo. Jednotlivé „akce“ (efekty, výplně,…) se přidávají do seznamu a jsou snadno přístupné, takž je lze kdykoliv změnit nebo odstranit, bez toho aby bylo nutné klikat na obrázek. Ano je to tak, FreeHand umožňuje aplikovat efekty, které jsou známé z bitmapových editorů na vektorovou grafiku (třeba již výše zmíněný efekt Drop Shadow, gradientní výplně a další). Bohužel při aplikaci několika efektů na jeden objekt se práce s ním zpomaluje a zpomaluje (a není se čemu divit, neboť objekt se stává neúměrně komplikovaný). V takovém případě může práci trochu urychlit snížení kvality vykreslování.

Obsazení palety nástrojů se také od poslední verze změnilo – přibylo zde pár zajímavých novinek. Například nástroj pro mazání – „Eraser“. Pracuje se s ním stejně jako v bitmapových editorech, ale s tím rozdílem, že gumuje „vektorově“ – prostě a jednoduše odstraní z objektu vygumovanou část a vytvoří křivku definující nové okraje umazaného objektu.

FreeHand začíná pronikat i do třetího rozměru a tak můžete začít používat nástroje pro 3D rotaci dvourozměrných objektů a nebo nástroj „Extrude“, jenž vytváří trojrozměrná tělesa (dodává objektům třetí rozměr – hloubku) včetně stínování a dalších možností. Používáte-li na pozadí mřížku, můžete nyní použít i 3D mřížku s rozšířeným nastavením.

Jiný nástroj – Connector- slouží ke snadnému propojování objektů při navrhování diagramů (osobně bych ale diagramy navrhoval v jiném nástroji, který je k takovým účelům přímo určen, neboť tento mi nepřipadne nějak zvláště vypracovaný).

Freeform je nástroj pro jednoduchou úpravu křivek – tažením kurzoru o nastavené velikosti zevnitř nebo z vnějšku zvoleného objektu se upravuje jeho obrys. Díky snadné manipulaci jej uvítají zejména začátečníci, kteří už netuší, jak přimět křivky aby se ohýbaly podle jejich přání.

Nástroj Blend slouží k vytvoření plynulého přechodu mezi dvěma objekty. Stačí jej vybrat, označit výchozí objekt a táhnout myší na objekt cílový. FreeHand vytvoří plynulý přechod – v podobě zadaného počtu přechodových objektů (není tak problém udělat například z červeného čtverce modrý kruh).

Při procházení menu mě zaujala položka „Find and replace“. To že umožňuje hledat v textech, které se nachází v dokumentu (byly vytvořeny pomocí funkce „Text“) je asi samozřejmé. Ale zde funkčnost nekončí – můžete například najít a označit všechny objekty, které mají určitou šířku obrysové čáry, objekty s danou barvou, výplní a mnoho dalších kombinací.

Jistou zvláštností je, že dokument ve FreeHandu může obsahovat více než jednu stránku, přičemž jedna ze stránek je tzv. Master – podle ní je možné formátovat základní nastavení a vzhled stránek ostatních.

FreeHand, stejně jako ostatní aplikace z balíku, je možné dále rozšiřovat o nové funkce, efekty atd. Rozšíření spočívá v Xtras – pluginech, které jsou vyráběny nejen společností Macromedia. Několik z nich je součástí dodávky aplikace (naleznete je v hlavní nabídce pod položkou Xtras), další naleznete na Internetu.

Co říci závěrem? FreeHand vhodně doplňuje webový vývojářský balík o možnosti práce s vektorovou grafikou a díky propojení s ostatními členy rodiny Studio MX se skvěle hodí pro práci na webové grafice.

Nároky

Windows:

  • Intel Pentium II (300 MHz nebo rychlejší)
  • Windows 98SE, Windows ME, Windows 2000, Windows NT verze 4 (Service Pack 6) nebo Windows XP
  • Paměť potřebná pro OS plus 64 MB RAM (128 MB doporučeno)
  • 70 MB HDD
  • CD-ROM
  • barevný monitor s rozlišením 1024×768

Použito:

  • Intel Celeron 466
  • Windows 2000
  • 256 MB paměti
  • 39 MB (zabrala instalace)
  • barevný monitor s rozlišením 1024×768

Macintosh:

  • Power Macintosh G3 (nebo rychlejší)
  • Mac OS 9.1 (a novější) nebo Mac OS 10.1 (a novější)
  • Paměť potřebná pro OS plus 64 MB
  • 70 MB HDD
  • CD-ROM
  • barevný monitor s rozlišením 1024×768
  • QuickTime 6 (Mac OS 9.x).

Plusy:

  • paleta Object
  • nové funkce
  • vyhledávání

Mínusy:

  • rychlost při práci se složitějšími útvary

Závěr:

Grafický vektorový editor se zajímavými funkcemi, který je propojen s dalšími produkty Macromedia Studia MX.

Komentáře

Přidej komentář

Pište prosím slušně, s diakritikou a k věci. Dodržujte pravidla a využijte možnosti formátování uvedená pod formulářem.

Email nebude zveřejněn

Pravidla a možnosti formátování

  • Nepoužívejte HTML značky, blog podporuje formátování texy. Nový odstavec získáte 2x odřádkováním, odkaz: "text odkazu":odkaz, **tučně**, *kurzíva*
  • Adresy začínající na http:// budou automaticky převedeny na odkazy
  • Jediné dvě povinné položky formuláře jsou Jméno a zpráva
  • Na předchozí komentáře odkazujte zápisem [2]

 

Sekce